Vlaamse makelaarsorganisaties slaan de handen in elkaar voor digitale dienstverlening
Ook in de verzekeringssector is digitalisatie de laatste jaren aan een opmars bezig. Verzekeraars en tussenpersonen willen voldoen aan de noden van de markt en tegelijk efficiënter en meer doelgericht kunnen werken. Door de activiteit van verschillende spelers binnen de sector, elk met hun eigen processen maar ook hun eigen belangen, is de implementatie van digitale oplossingen vaak geen simpele opgave. Om nieuwe technologie en innovatie binnen de sector te stimuleren, slaan de grootste Vlaamse makelaarsgroeperingen nu de handen in elkaar.
Positie van de verzekeringsmakelaar in Vlaanderen
Bij het bekijken van de cijfers met betrekking tot verzekeringsdistributie in België wordt snel duidelijk dat de onafhankelijke makelaar nog steeds de kroon spant als verdeler van verzekeringsproducten. In tegenstelling tot sommige van onze buurlanden kiest de Belgische consument steevast voor een persoonlijke dienstverlening en professioneel advies. Tegelijk is men ook op zoek naar de snelheid en transparantie die de consument intussen gewend is bij zaken als online bankieren of winkelen. Om in te spelen op de veranderende noden van de markt, en zo haar leiderspositie te behouden, breiden steeds meer makelaars hun klassieke dienstverlening van het kantoor uit met een meer digitale aanpak.
Met die verandering gaan verschillende uitdagingen gepaard. Een nieuwe manier van werken gaat vaak gepaard met verhoogde investeringen in een nieuwe, digitale infrastructuur. Die investeringsdruk leidde reeds tot verschillende fusies en overnames binnen de makelarij. Daarnaast zien we dat heel wat makelaars zich groeperen om samen met collega’s tot oplossingen te komen voor de vraagstukken in de markt. Zo zagen we de laatste jaren het ontstaan en de groei van heel wat makelaarsorganisaties en belangenverenigingen. Onderzoek wijst uit dat in Vlaanderen bijna de helft van alle makelaars lid is van éen of meerdere groeperingen.
Unieke samenwerking
Om de digitalisatie in de hand te werken moeten makelaars verder kijken dan de eigen kantoren. Zo moet de verbinding tussen verzekeringsmaatschappijen en externe dienstverleners naadloos kunnen gebeuren. Vanuit die optiek beslisten de voornaamste, Vlaamse makelaarsorganisaties om de handen in elkaar te slaan. Aquilae, Poggio, S-Team en FRNDS, samen goed voor meer dan 250 onafhankelijke makelaarskantoren en meer dan 1000 medewerkers, gaan zich voortaan samen inzetten voor innovatie in het Belgische verzekeringslandschap.
“De samenwerking met andere groeperingen zorgt voor nog betere contacten met de verschillende verzekeringsmaatschappijen en partners, evenals een transparante uitwisseling van informatie en ervaringen, bijvoorbeeld met betrekking tot de verschillende aanbieders van digitale oplossingen”, vertellen Marc Janson en Koen Van Puyvelde, bestuurders bij makelaarsorganisatie Aquilae.
Opvallend is ook dat naast de verschillende makelaarsgroeperingen ook WeGroup, het Gentse technologiebedrijf achter de virtuele verzekeringsassistente Louise, aan het splinternieuwe samenwerkingsverband wordt toegevoegd. “WeGroup heeft als doelstelling het ondersteunen van verzekerings aanbieders in een digitale wereld. De samenwerking met verschillende organisaties die inzetten op innovatie ligt dus volledig in lijn van onze missie” licht WeGroup CEO Arvid De Coster toe.
We zien elkaar niet als concurrenten maar hebben allen een gemeenschappelijk doel: de individuele makelaar versterken
“We juichen de samenwerking tussen de verschillende makelaarsgroeperingen toe. We zien elkaar niet als concurrenten maar hebben allen een gemeenschappelijk doel: de individuele makelaar versterken, aldus Danny Van Thielen van FRNDS. Als groepering zorgen we ervoor dat ieder lid zijn eigenheid als kantoor kan behouden maar tegelijkertijd toch kan genieten van de schaalvoordelen die de groepering biedt. Daarmee maken we het verschil!”
Toekomstgericht
Dat dergelijke “super-samenwerking” er nu komt is niet verwonderlijk: ”Wat we als makelaarsgroeperingen zeker gemeen hebben, is dat we in de toekomst blijvend het verschil willen maken” zegt Lode Van De Keere (S-Team).
De technologische evolutie in de sector heeft plots, en gelukkig, een enorme stroomversnelling genomen. De verenigingen waken ook hier over de belangen van hun leden. De krachten bundelen laat hen toe meer gewicht in de schaal te leggen daar waar nodig. “Onze voornaamste bestaansreden is het ondersteunen van onze leden. Als vereniging zetten we sterk in op het uitwisselen van kennis en ervaring: de leden ondersteunen elkaar op commercieel vlak, maar daarnaast informeren wij onze leden ook over digitale oplossingen en begeleiden we hen bij de implementatie ervan” verklaart Stijn Van Looy (Poggio). “Op die manier kan men de focus optimaal leggen op wat echt telt: een naadloze dienstverlening aan onze klanten”.