WeGroup volgt alle updates in verzekering technologieën op de voet. Laat u inspireren wat dit voor u kan betekenen en schrijf u in op de maandelijkse nieuwsbrief.

Dankjewel voor je interesse!
Er is iets misgegaan, probeer het later nog eens...
Terug naar Insurblog
WeGroup Nieuws

Student Howest creëert bijzonder inzicht tijdens marktonderzoek

Urja Tandon, Laatstejaarsstudent Financiën & Verzekeringen aan Howest in Brugge, sprong met veel enthousiasme in het uniek project om een kant-en-klare risico-en behoefte analyse scan voor de Gentse InsurTech mee in het leven te roepen.

Het is intussen bijna vijf jaar dat WeGroup zich focust op het ontwikkelen van technologie die verzekeringsmakelaars helpt om hun advies- en distributieprocessen te digitaliseren en vereenvoudigen. Het Gentse technologiebedrijf moest zichzelf al verschillende keren heruitvinden om aan de behoeften van hun klanten te voldoen. Ter ondersteuning van Urja Tandon, de 23 jarige student, werkte WeGroup aan een gloednieuwe module die verzekeringsmakelaars omverblaast. Meer dan 500 particuliere respondenten verspreid over heel Vlaanderen namen deel aan het marktonderzoek. Vragenlijsten werden opgesteld, verzekeringsmakelaars en maatschappijen werden geïnterviewd, dit allemaal in het teken van het marktonderzoek.

Al snel werden er bijzondere marktinzichten gecreëerd die voor WeGroup interessante opportuniteiten vormden.

Urja Tandon, startte in 2021 haar succesvol stagetraject gericht naar een consumentenonderzoek dat de verzekeringskennis van de particuliere eindklanten kaderde. Al snel creëerde de student heel wat inzichten en nam ze het voortouw in haar eigen stageproject. “Maar liefst 63% van de Vlamingen weten niet wat de termen ‘franchise’ of ‘vrijstellingen’ betekenen. Door het onderzoek werd snel duidelijk dat verzekeringnemers niet op de hoogte zijn van de huidige verzekeringsproducten op de markt, laat staan welke ze vandaag kunnen benutten. Dit enerzijds omdat de kennis van de verzekeringnemer ontbreekt, en anderzijds omdat er geen duidelijk risico- en behoefte analyse in kaart wordt gebracht door de verzekeringsmakelaar. Maar liefst 82% van de Vlamingen geeft aan zich bewust te zijn van hun huidige verzekerde risico’s, waarvan slechts 15% weet wat deze verzekeringen precies dekken. 

Tijdens het marktonderzoek werd duidelijk dat de verzekeringskennis van de Vlaming op een laag pitje staat. De verzekeringsmakelaars krijgen amper de kans om het volledig profiel van de verzekeringsnemer in kaart te brengen en deze regelmatig te herzien, daardoor kan de verzekeringsmakelaar geen maximale service bieden waardoor mogelijks de verzekeringnemers niet tijdig worden opgevolgd.” - Urja Tandon, student Howest.

De Howest student kreeg de smaak te pakken en zette haar stagetraject verder in het daaropvolgend jaar. Adviesverlening en verzekeringsdistributie digitaliseren en vereenvoudigen is de core business van WeGroup. Dat vormde het  ideale huwelijk met de Howest student, aangezien ze zich wou verdiepen in het verzekeringsdistributie verhaal. Het Gentse InsurTech bedrijf wil de verzekeringsmakelaars de juiste tools bieden om hun portefeuille doeltreffend te laten groeien en optimaal te beheren. De pijnpunten werden in kaart gebracht en samen met de resultaten van het marktonderzoek werd beslist om de koe bij de horens te vatten. Door de resultaten van het onderzoek werd er toen gefocust op een nieuwe functionaliteit binnen WeGroup’s SaaS platform, nl. risico- en behoefte analyse scan.

“Ik kon enerzijds mijn theoretische kennis toepassen, en me anderzijds verdiepen in de pijnpunten van de verzekeringsmarkt, wat voor mij resulteerde in een waardevolle stage." - Urja Tandon, student Howest.

In samenwerking met Bjorn, Chief Product Owner, werd er gefocust op de nieuwe tool binnen het WeGroup’s distributieplatform. Deze tool brengt op een overzichtelijke manier risico’s en behoeften in kaart en laat automatisch aanbevelingen genereren. Zo kan de verzekeringsexpert comfortabel een gepersonaliseerde dienstverlening bieden. Deze functionaliteit ondersteunt enerzijds de verzekeringsmakelaar en anderzijds de verzekeringnemer.

“Urja's passie voor verzekeringen werd vakkundig overgebracht naar onze interne medewerkers, verzekeringsmaatschappijen én de verzekeringsmakelaars. Haar gedrevenheid en enthousiasme zorgden voor een instructief stagetraject, waar ze haar kennis kon omzetten in productkennis die uiteindelijk ten goede kwam van de verzekeringsmarkt in haar totaliteit." - Bjorn Vuylsteker, CPO WeGroup. 

Door het uitzonderlijk stagetraject en de huidige opportuniteiten binnen WeGroup, kreeg de Howest student de kans om te starten als Customer Success Manager. Ze ondersteunt de verzekeringsmakelaars d.m.v. alle mogelijke features van WeGroup's platform. Interesse in de HoWest opleiding of zo'n stagetraject? Lees meer over de Financiën & Verzekeringen opleiding op Howest, wie weet beleef jij net zo’n uitzonderlijk stagetraject!

Wil jij ook zo’n uitzonderlijk stagetraject beleven?

Studeer je  Financiën & Verzekeringen, of helemaal iets anders? En heb je ook goesting om je te verdiepen in de verzekeringswereld? Dan ben je bij ons aan het juiste adres! Bij WeGroup zijn we altijd op zoek naar gemotiveerde en diverse stagiaires die graag een traineeship willen volgen. Ben jij de back-end developer, front-end developer of online marketeer met véél goesting? Contacteer ons dan zeker via hr@wegroup.be

Over
Naomi Devos
Doorheen de jaren heeft Naomi haar plek als digital recruiter ingewisseld voor een functie als digital marketeer. When you hear content, we say Naomi! Als digitale enthousiasteling bruist ze van energie en vervoegt ze het Growth team als content unicorn. Haar verantwoordelijkheid ligt bij het dagdagelijks doen leven, creëren en distribueren van onze content.
Name
Position
Company
share

Ontdek #InsurBlog,
jouw maandelijkse inspiratie

Blijf op de hoogte van nieuwe verzekeringstrends en ontvang waardevolle inhoud, zoals interviews met marktleiders, expert talks, minigidsen, blog artikels en webinars.
Of maak hier je afspraak
Dankjewel voor je interesse!
Er is iets misgegaan, probeer het later nog eens...

Aanbevolen artikels

Terug naar Insurblog