Hoe WeGroup geëvolueerd is van multi-tarificatie naar digitaal distributie platform
Het is intussen bijna drie jaar dat WeGroup zich focust op het ontwikkelen van technologie die verzekeringstussenpersonen helpt om hun advies- en distributieprocessen te digitaliseren en vereenvoudigen. Geen vanzelfsprekende opdracht in een robuuste en conservatieve sector. Het Gentse technologiebedrijf moest zichzelf dan ook al verschillende keren heruitvinden om aan de behoeften van haar klanten te voldoen. We spraken met WeGroup CEO Arvid De Coster over evoluerende markttrends en ambitieuze toekomstplannen.
Een product van iedereen
“Ik zie ons daar nog altijd zitten. Drie gemotiveerde jonge gasten en een set wit-plastieken tuinmeubels op een stoffige zolderkamer”, blikt Arvid De Coster, CEO en een van de oprichters van WeGroup, nostalgisch terug. “Intussen is er veel veranderd. Niet alleen omdat WeGroup nu bijna vijftig werknemers telt en gelukkig al lang afscheid kon nemen van tuinmeubelen als kantoormeubilair, maar ook de evolutie die ons platform doormaakte de afgelopen jaren. Een evolutie die voornamelijk werd gestuurd door de markt. Dat zowel vanuit onze groep van intussen meer dan 600 makelaarsklanten alsook van partners en collega-insurtechs. Als men mij soms vraagt wiens idee WeGroup was, dan is dat vandaag onmogelijk aan één iemand toe te schrijven. Onze technologie is het resultaat van evolutie door zoveel factoren. Iteratie na iteratie, en waar nodig zelfs het geweer van schouder veranderen. Het platform is een product van de markt en alle spelers daarin. WeGroup is van ons allemaal”.
Van digitale makelaar naar een platform voor tussenpersonen
Eind 2017 ging WeGroup van start als digitale makelaar. Anderhalf jaar na die oprichting werd echter beslist om het geweer van schouder te veranderen en volledig in te zetten op de ondersteuning van tussenpersonen.
“Uiteraard was die koerswijziging een van de belangrijkste momenten in de geschiedenis van ons bedrijf. We hebben altijd al de focus gelegd op het digitaliseren en vereenvoudigen van verzekeringsdistributie, maar het werd ons duidelijk dat we veel meer impact kunnen creëren door de gevestigde aanbieders, met name tussenpersonen, te gaan helpen dat doel te bereiken. Het is dan, begin 2019, dat de bal pas écht aan het rollen is gegaan” verklaart De Coster.
“We gingen in die nieuwe fase op zoek naar wat de Belgische makelaar nodig had om tijd te winnen en zo de focus meer te kunnen leggen op waar zij het verschil maken, met name persoonlijke dienstverlening en advies op maat. Zo kwamen we uit op onze eerste kernfunctionaliteit: multi-tarificatie. Een simpel concept waarbij de gebruiker een minimum aan informatie ingeeft om zo een vergelijking op prijs en kwaliteit te krijgen voor de verzekeringsproducten van verschillende maatschappijen. Een gamechanger met grote tijdswinst als gevolg, zo dachten we”.
Multi-tarificatie niet langer als basis
Vandaag, bijna drie jaar later, kijken ze daar bij WeGroup helemaal anders naar. Voor hen is het duidelijk dat multi-tarificatie voor de makelaar het verschil niet zal maken. Volgens Arvid zijn daar verschillende redenen voor.
“Ten eerste is het vergelijken van verschillende producten op prijs en kwaliteit voor heel wat tussenpersonen geen standaard onderdeel van hun adviesproces. Veel makelaars kunnen teren op jarenlange ervaring en een uitgebreide productkennis. Na een gesprek met een klant kunnen zij vaak perfect inschatten waar ze de meest passende dekkingen aan concurrentiële tarieven kunnen vinden. Prijs speelt daarbij op zich al minder een rol, aangezien echte ‘prijsshoppers’ hun gading toch steeds meer online zullen vinden.
Verder geloven we er bij WeGroup sterk in dat advies op maat ook komt met een ruim aanbod aan producten op maat. Multi-tarificatie bespaart tijd wanneer standaardproducten met elkaar worden vergeleken, bijvoorbeeld twee simpele brandpolissen met gelijkaardige bijkomende dekkingen. Maar wat als dat standaardaanbod niet langer voldoende blijkt? We zullen in de toekomst steeds meer diversificatie zien op vlak van productaanbod binnen de gevestigde maatschappijen, dat daarnaast in de markt nog eens zal worden aangevuld door het aanbod van nieuwe spelers zoals gespecialiseerde onderschrijvers, volmachtbedrijven en de zogenaamde ‘neo-insurers’. In al deze gevallen is het nut van één op één productvergelijking zoals die vandaag door ons wordt aangeboden voorbijgestreefd”.
Digitaal adviesgesprek
Als de insteek van productvergelijking niet is wat de makelaardij nodig heeft, dan stellen we ons vanzelfsprekend de vraag wat dan wel het verschil kan maken. Ook daar hebben ze bij WeGroup duidelijk over nagedacht.
“De basis blijft voor ons hetzelfde: adviesverlening en verzekeringsdistributie digitaliseren en vereenvoudigen. Tussenpersonen de tools geven om hun portefeuille doeltreffend te laten groeien en optimaal te beheren. Om echter in te spelen op de huidige markttrends en ons platform in lijn te brengen met onze voorspellingen voor de toekomst, hebben we onze productvisie volledig opnieuw gedefinieerd. Dat gebeurde reeds een jaar geleden, met als gevolg dat we de afgelopen twaalf maanden achter de schermen hard hebben gewerkt aan nieuwe toepassingen, die we in verschillende fasen zullen lanceren.
Concreet is de eerste stap de uitrol van een volledig nieuw Digitaal Adviesgesprek. Door af te stappen van multi-tarificatie als kernfunctionaliteit konden we onze insteek namelijk verschuiven van ‘product-focus’, waarbij de makelaar vertrekt van een producttype om zo tot de beste voorwaarden en premie te komen, naar een ‘klant-focus’, die vertrekt vanuit de behoeften en risico’s van de klant. De uitkomst van dit adviesgesprek is dan ook niet noodzakelijk een specifieke verzekering of premie, maar wel een uitgebreid adviesrapport dat het profiel van de klant in kaart brengt, en de makelaar tevens suggesties geeft van welke producttypes bij het profiel van de klant aansluiten.
Interessant is ook dat de makelaar deze functionaliteit kan inzetten, volledig aangepast aan de kantoorstrategie. Zo kan het Digitaal Adviesgesprek op een hybride manier gebruikt worden, samen met de klant, of op de website worden geplaatst om zo de klant aan de knoppen te plaatsen in een volledig digitale ervaring. Tot slot kan de makelaar de module ook integreren in de werking van partners om leads te verzamelen via bijvoorbeeld autogarages, fietsenwinkels of vastgoedmakelaars”.
Naast het Digitaal Adviesgesprek heeft WeGroup nog heel wat grote plannen. Volgens Arvid is de ambitie nog nooit zo groot geweest. Wij zijn alvast heel benieuwd naar wat de toekomst zal brengen voor WeGroup en het Belgische verzekeringslandschap.
Op 25 januari onthult WeGroup de “Digitaal Advies”-module tijdens een lanceringswebinar
Ben jij er graag bij om zo de nieuwe functionaliteiten van het WeGroup-platform te ontdekken en tevens een voorsmaakje te krijgen van enkele toekomstige ontwikkelingen, aarzel dan zeker niet om je via deze link te registreren.