Hoe gebruik je digitalisering voor een ultieme klantbeleving?
Table of content:
- Wie of wat is Fabu?
- De financiële foto
- Tijdwinst door middel van digitalisering
- Marketing campagnes als basis voor de groei van een kantoor
- Getalenteerde verzekeringsmakelaars vinden en behouden
- Digitaliseren in tijden van COVID-19
- Klantbeleving bij FABU
- Gaan klanten mee in het digitale verhaal?
- Waar staat FABU binnen 10 jaar?
- Digitaliseringtips van Stefaan Poffyn
Wie of wat is Fabu?
Acht jaar geleden werd het startschot van Fabu gegeven, met het iconisch duo Stefaan Poffyn en Christoph De Smaele als founding fathers. Fabu is een financieel architectenbureau uit Oost-Vlaanderen met als missie om meer mensen te helpen aan meer geld en dat met meer tijd, zekerheid en geluk door de juiste financiële keuzes uit te rollen. Het kan gaan over de juiste kredietkeuzes, verzekeringskeuzes en beleggingskeuzes. Fabu begeleidt je doorheen je financieel levenstraject en stuurt bij waar nodig. Een uiterst persoonlijke aanpak en oog op digitalisering zijn de key points doorheen hun verhaal. “Eigenlijk bewandelen wij de mensen hun levensparcour. Aan de hand van een financiële foto maken we een verhaal op en bouwen we een hands-on advies uit voor onze klanten.” vertelt Stefaan.
Ondertussen is het kantoor uitgebreid tot vijf kantoren en dertien medewerkers. Wat aan de basis ligt van hun snelle groei? Tijd maken voor mensen, voor het verhaal, voor begeleiding en advies. Bij Fabu word je omver geblazen door de keuzes en mogelijkheden die je voorgeschoteld krijgt. Want dankzij de digitalisering kunnen de werknemers meer tijd maken om jouw financieel verhaal tot in detail te bekijken.
“Het voordeel aan ons verhaal? Wij gaan eigenlijk heel ver. We brengen de kredietkeuzes, verzekeringskeuzes en beleggingskeuzes in kaart en gebruiken die informatie om gericht en gedetailleerd te gidsen.”
- Stefaan Poffyn, CEO van Fabu.
Financiële foto
Bij Fabu start elke case met het exact in kaart brengen van alle noden en doelen van de klant. Ook wel gekend als de financiële foto. Waarbij de consumenten eerst via een digitaal platform hun lasten, inkomsten, roerend en onroerende goederen, doelen, relaties en gezinssamenstellingen invullen en zo een vogelvlucht te zien krijgen van hun financiële situatie.
“Telkens voordat je een advies kan uitrollen, moet je alle informatie eerst in kaart brengen. En vanuit die behoefte hebben we een applicatie ontwikkeld zodanig dat de klant dit al een stuk van thuis uit kan invullen. Jaarlijks sturen we de financiële foto opnieuw op naar onze klanten, met de insteek dat een leven verandert en alsook de financiële stand van zaken. Zo onderhouden we de continue interactie met de klant en kunnen we telkens samen de wijzigingen overlopen. ”
- Stefaan Poffyn, CEO van Fabu.
Die stap naar digitalisering ligt aan de basis van het succesverhaal van Fabu, want ze werden eerder dit jaar als finalist tijdens de Vivium Digital Awards en publieksprijs voor de Prijs van de Makelaar meegenomen.
Tijdwinst door middel van digitalisering
De regelgeving in de verzekeringssector verandert enorm snel, wat ervoor zorgt dat alle Fabu medewerkers telkens opnieuw gecoacht en opgeleid moeten worden. Zodat ook zij opnieuw de klanten kunnen coachen, informeren en sensibiliseren. “We zitten in een omgeving vol verandering, maar ook een omgeving die zeer tijdrovend is. En als je vandaag nog te veel in het operationele proces zit, dan heb je geen tijd om alles te gaan meten. En als je geen tijd hebt om te meten, dan heb je ook geen tijd om de dingen anders aan te pakken. En zo blijft je zaak telkens op eenzelfde niveau draaien.” vertelt Stefaan.
Aan de hand van de applicatie kunnen de klanten van Fabu op voorhand zelf veel informatie meegeven, waardoor dit niet meer tijdens het gesprek moet gebeuren. Zo besparen de medewerkers en klanten telkens een half uur gesprekstijd. Wanneer Stefaan even de snelle rekenoefening maakt, dan zijn dat 400 uren per jaar bespaart. Die tijdsbesparing en digitalisering zorgt er dan ook meteen voor dat het Fabu-team dieper op het gesprek kan ingaan en zo meer op beleving kan inspelen.
Marketingcampagnes als basis voor de groei van een kantoor
Fabu digitaliseert niet alleen op vlak van werkprocessen, maar zet ook hevig in op social media marketing. Zo werkte het bedrijf samen met acteur Jan Matthys voor een video waarin ze alle ‘angsten van de concurrentie’ aan bod lieten komen. Humor en controverse zijn de perfecte ingrediënten voor een geslaagde marketingcampagne en dat valt ook te merken aan de 100.000 views die het filmpje reeds behaalde. Benieuwd naar de video? Bekijk ‘m hier.
“We proberen interactie en beleving te brengen. Het concept met Jan Matthys toont vooral ons bedrijf op een andere manier. Het is altijd leuk om te vertellen wie je zelf bent en wat je doet en dat je de beste bent, maar het is altijd leuker om juist te tegenargumenten van de concurrentie in beeld te brengen. ”
- Stefaan Poffyn, CEO van Fabu.
Getalenteerde verzekeringsmakelaars vinden en behouden
Dankzij de geslaagde marketingcampagne plantte Fabu zijn zaadjes bij potentiële werknemers. De video vertelt niet alleen Fabu’s verhaal, maar weerspiegelt ook de bedrijfsidentiteit en sfeer op de werkvloer. Na de lancering werden de openstaande vacatures al snel ingevuld, waarvan de sollicitanten vaak vertelden dat ze Fabu via sociale media leerde kennen.
Klant is koning, maar je medewerkers, die zijn topprioriteit. Bij Fabu geldt daarom een vast opleidingspatroon voor mensen die starten, naargelang de positie die ze invullen. De gesprekken, coaching en training worden telkens op video vastgelegd zodat elke medewerker die start de nodige informatie steeds kan raadplegen. “Vandaag in covid-periode is zo’n videobibliotheek alleen nog maar handiger. Daar kunnen onze medewerkers opleidingen, voordrachten, en presentaties bekijken. Op die manier krijgen ze de visie en missie sterk mee en weten ze ook telkens hoe ze onze klanten kunnen helpen.” vertelt Stefaan.
Digitaliseren in tijden van COVID-19
Covid-19 liet de wereld even stilstaan, maar de digitale wereld draaide wel op volle toeren door. En dat kan Fabu alleen maar toejuichen, want de versnelde digitalisering resulteerde in een nog efficiëntere en doelgerichtere samenwerking met de klanten. Het verhoogt de kwaliteit die je aflevert en zorgt ervoor dat je dieper op advies kan ingaan. Fabu merkte onmiddellijk en stijging in klanten, productie, omzet en beleving.
“We hebben in covid-19 de kans genomen om in een periode waar iedereen thuis zit, dan juist ons digitaal verhaal te brengen. Dik dat verhaal aan met e-books, waar de klanten nu eindelijk tijd voor hebben om te lezen, en een laagdrempelige manier om online afspraken te boeken en krijg zo een succesvolle omzet.”
- Stefaan Poffyn, CEO van Fabu.
Klantbeleving bij FABU
Bij Fabu kan je niet zomaar binnenwandelen. Via hun digitaal platform kies je een passend tijdslot uit en boek je op voorhand je afspraak. Afspraak geboekt? Dan krijg je meteen een informatie video toegestuurd waarin alle verwachtingen van het gesprek verteld worden. Zo komen de klanten goed voorbereid op het gesprek en bespaart het team opnieuw tijd. Tijd die ze dan kunnen spenderen aan meerwaarde, betere klantbeleving en sterker advies.
“Eigenlijk geven we alle instructies mee over hoe de klant zijn/haar dossier al een stuk kan samenstellen. Zo geven we bijvoorbeeld mee om je My Pension-rapport en CKP mee te brengen. En waar je die exact kan terug vinden.” licht Stefaan verder toe.
Wat onderscheidt de klantbeleving bij Fabu dan van de rest? Fabu,dat is een coachingverhaal. Ze coachen de klant digitaal, in hoe ze bepaalde documenten kunnen terugvinden en hoe ze, zonder een meerkost, meer waarde kunnen terug ontvangen. In een eerste gesprek coacht Fabu je dan opnieuw in welke doelen je wil en kan behalen, wat je toekomstplannen zijn en hoe je daarbij geholpen kan worden. En daar stopt het niet, want aan de hand van je financiële foto blijven die gesprekken zich herhalen, zodat jij als klant telkens het beste uit je financiële portfolio kan halen.
“We brengen allemaal kleine stapjes in het levensverhaal naar boven, zo bouw je een meerwaarde op die dan uiteindelijk resulteert in een duurzame klantrelatie.”
- Stefaan Poffyn, CEO van Fabu.
Gaan klanten mee in het digitale verhaal?
Niet iedereen staat open voor het digitale verhaal van Fabu, er zijn nog steeds mensen die liever offline te werk gaan. Indien zo’n klanten bij hun terecht komen, verwijzen ze die door naar een makelaar die de wensen van de klant beter kan beantwoorden.
“Met onze tijd willen we de klant echt maximaal helpen. Als je bij ons bent en je wil de goedkoopste autoverzekering, de goedkoopste brandverzekering en de goedkoopste familiale verzekering, dan kan je dat ook zelf online opzoeken. Maar dan hecht je geen waarde meer aan de makelaar, want de makelaarsrol is zo veel meer dan verzekeringen alleen. Het is de klant helpen doorheen een levensverhaal. Dus als makelaars vandaag nog bezig zijn met onderzoek naar de goedkoopste optie, dan vergeten ze een heel belangrijk aspect: waarde, informatie, kennis en advies. Daarvoor komt de klant bij ons terug. ” vertelt Stefaan.
Waar staat FABU binnen 10 jaar?
“Ik hoop nog altijd waar we vandaag staan met dezelfde kwaliteit, waarden en normen. Uiteraard wel nog meer gedigitaliseerd, want digitalisatie ondersteunt onze operationele werking. ” - Stefaan Poffyn, CEO van Fabu.
Fabu streeft ernaar om in eenvoudige zaken nog meer te automatiseren, zodat ze nog meer mensen kunnen meepakken in het verhaal van passief inkomen en vermogensopbouw. Ook zet het team hard in op gebruiksvriendelijkheid, want hoe meer gebruikers er zijn, hoe meer en hoe beter de makelaars advies kunnen verlenen.
“En de financiële foto? Dat wordt een geweldig verhaal. Niet alleen voor de makelaar, maar ook voor de gebruiker. De particulier zal zo nog meer in verbinding staan met zijn/haar makelaar en dat mag de makelaardij zegevieren.”, licht Stefaan verder toe.
Digitaliseringtips van Stefaan Poffyn
Stefaan Poffyn is alvast een stapje voor in de digitale wereld, maar ook jij als makelaar kan de digitale stap nemen. Hoe dat moet? Dat leert Stefaan je aan de hand van deze 3 tips:
- Werk aan je zaak, in plaats van er in.
Blijf investeren in opleidingen en durf af en toe uit je zaak te stappen om ‘the bigger picture’ te kunnen zien.
- Zorg ervoor dat je de gewonnen tijd terug inzet op beleving.
Enkel focussen op verzekeringen zal je bedrijf niet doen groeien.
- Coach je klant.
Wanneer je de klant coacht in digitalisering en gebruik van tools, win je tijd die je dan kan inzetten om klanten verder te helpen in hun proces.
“Michael Jordan is ook maar de beste speler geworden door meer dan honderdduizend keer zijn shot te missen.”
- Stefaan Poffyn, CEO van Fabu.
Extra hulp nodig bij de digitalisering van jouw verzekeringsonderneming?
WeGroup biedt een gebruiksvriendelijk verzekeringsplatform dat verzekeringsmakelaars toelaat om efficiënter te werken en klanten beter te helpen. Advies, communicatie en dienstverlening in één handige tool.