WeGroup volgt alle updates in verzekering technologieën op de voet. Laat u inspireren wat dit voor u kan betekenen en schrijf u in op de maandelijkse nieuwsbrief.

Dankjewel voor je interesse!
Er is iets misgegaan, probeer het later nog eens...
Terug naar Insurblog
WeGroup Nieuws

Complexe verzekeringswetgeving? Drie zaken die u de weg tonen.

De verzekeringssector is steeds meer onderworpen aan zowel nieuwe als veranderende wetgevingen. Verzekeringswet, IDD-richtlijnen, MiFiD-wetgeving en GDPR: het zijn al lang geen onbekenden meer.

Deze wetgevingen zetten het informeren van de consument centraal, alvorens een overeenkomst af te sluiten.

Ziet u echter het bos door de legale bomen nog? Nieuwe plichten zorgen onvermijdelijk voor een stapel voorbereidend werk, terwijl niet alle richtlijnen steeds even duidelijk en doorzichtig geformuleerd zijn.

We zetten graag enkele zaken op een rijtje die, zo blijkt uit onze uitgebreide bevragingen, makkelijk over het hoofd worden gezien.

1 — Informeer uw klant, zoals u graag op de hoogte gehouden wil worden

Verstrek correct en tijdig informatie over uw financiële dienst aan de consument.

De wetgever wil de consument beschermen. Dat doet ze via de informatieplicht waar u zonder enige twijfel sinds geruime tijd bekend mee bent. De informatieplicht omvat het meedelen van precontractuele informatie die de consument in staat stelt om, met kennis van zaken, een beslissing te nemen over het al dan niet onderschrijven van een verzekeringovereenkomst.

Deze precontractuele informatie verstrekt u het best vanaf u zich richt met een aanbod van een bepaalde dienst naar de consument. Afhankelijk van wat de consument verkiest verstrekt u deze informatie op papier of een duurzame drager zoals via email. Het kan zeker geen kwaad om hiervan in de mate van het mogelijke bewijs te bewaren. Dit kan bijvoorbeeld simpelweg door het aanmaken van een specifiek emailadres dat u steeds in bcc plaatst wanneer u de klant informatie per mail bezorgd.

2 — Verzeker uw aansprakelijkheid

Dek uw aansprakelijkheid in door uw documenten bij te houden

Iedere richtlijn voorziet een andere bewaartermijn voor uw documenten aangaande klantendossiers.

  • Volgens de FSMA dient u deze vijf jaar bij te houden,
  • de Verzekeringswet vraagt u dan weer rekening te houden met de verjaringstermijnen van de verzekeringscontracten
  • en volgens de GDPR bewaart u alle documenten dan weer ‘niet langer dan nodig’.

Welke bewaringstermijn is nu van toepassing? Ondanks het feit dat de wetgever hier tot op heden geen eenduidig antwoord voorziet, kan hij u wél adviseren. Het is namelijk sterk aangeraden dat u de documenten bewaart zo lang als nodig om uw aansprakelijkheid in te dekken.

3 — Hou informatie up-to-date

Actualiseer uw inschrijvingsdossier bij de FSMA

Het is belangrijk dat u de FSMA op de hoogte houdt van eventuele veranderingen op kantoor. Dit gaat van: adreswijzigingen tot het aanwerven van een nieuw personeelslid, aanpassing in het aantal personen PCP, wijziging in het aandeelhouderschap en uw hoedanigheid in de verzekeringssector. Sinds 2015, wordt u verwacht uw inschrijvingsdossier steeds digitaal actueel te houden via de applicatie Cabrio van de FSMA.

“If you think compliance is expensive, try non-compliance”

Automatische compliance binnenin platform van WeGroup

Bovenstaande topics zijn slechts een selectie van de vele onduidelijkheden waar verzekeringsmakelaars vandaag in de praktijk op stoten. De afgelopen weken is WeGroup een groot aantal verzekeringsmakelaars en kantoormedewerkers gaan bevragen over hun ervaringen en uitdagingen. We delen dan ook graag onze resultaten en koppelen deze onmiddellijk aan praktisch advies. Onze gouden tip: laat u ondersteunen met de juiste expertise en tools.

De virtuele assistent Louise van WeGroup biedt u een houvast in de MiFiD-compliance en GDPR conformiteit. Iedere verzekeringsmakelaar die z’n kantoor digitaal transformeert met Louise is gegarandeerd MiFiD en GDPR-compliant. Wenst u meer informatie? Bekijk zeker onze website https://wegroup.be.

“Hoe voldoet uw kantoor aan de verzekeringswetgeving?” Doe de test!
Test uw kennis gratis op 5 minuten & ontdek verborgen opportuniteiten om uw kantoor op een nog hoger niveau te tillen.

Stay tuned voor verdere tips!

Over
Louise
Als virtuele kantoormedewerker die 24/7 beschikbaar is, helpt Louise bij het adviseren van klanten, het uitvoeren van administratieve taken en de verwerking van schadegevallen.
Name
Position
Company
Category
No items found.
share

Ontdek #InsurBlog,
jouw maandelijkse inspiratie

Blijf op de hoogte van nieuwe verzekeringstrends en ontvang waardevolle inhoud, zoals interviews met marktleiders, expert talks, minigidsen, blog artikels en webinars.
Of maak hier je afspraak
Dankjewel voor je interesse!
Er is iets misgegaan, probeer het later nog eens...

Aanbevolen artikels

Terug naar Insurblog