Groei je verzekeringsportefeuille met bedrijfsklanten
Als we spreken over ondernemingen, dan hebben we het vooral over kleine ondernemingen. De zogenaamde KMO’s zijn bedrijven met minder dan 50 werknemers en een jaaromzet die kleiner is dan 10 miljoen euro. Daarnaast zien we in de meeste verzekeringsportefeuilles ook enkele middelgrote bedrijven, ofwel bedrijven tot 250 medewerkers, opduiken. Logisch, want België is een ‘kmo-land’. Met 68 kmo’s per 1.000 inwoners gaan we vlot boven het Europese gemiddelde. Een aantal dat, in tegenstelling tot sommige van onze buurlanden, jaarlijks stijgt met meer dan een half percent.
Wanneer we die kmo-cijfers onder de loep nemen valt het op dat bijna 84%, zo’n 189.521 bedrijven om precies te zijn, behoren tot wat men ‘micro-ondernemingen’ noemt. Dat zijn ondernemingen met minder dan 10 medewerkers. Het is dan ook geen verrassing dat deze bedrijven voor heel wat makelaars de favoriete doelgroep vormen.
Tot slot gaf het overgrote merendeel van de ondervraagde kantoren aan te willen groeien in de ondernemingsportefeuille. De voornaamste redenen voor die uitgesproken doelstelling lopen uiteen. Sommige kantoren geven aan dat de meerwaarde van een onafhankelijk makelaar en diens professioneel advies groter en noodzakelijker is bij professionele klanten. Anderen zien dan weer concurrentiedruk van banken en online spelers, die voornamelijk op particulieren inzetten, als belangrijkste beweegreden. Allen zijn ze het er echter over eens: ondernemingen vormen de ruggengraat van de verzekeringsportefeuille en moeten een centrale plaats in de toekomststrategie hebben.
Benieuwd naar meer? 👇
Download de gloednieuwe Ebook en krijg tips & tricks over hoe je ondernemingsklanten kan aantrekken en nooit meer aan koude prospectie doet!
Download de ultieme gids met praktische tips!
Ondernemingsklanten maken een essentieel deel uit van de groeistrategie van Belgische verzekeringsmakelaars. Duidelijk, maar hoe ga je daar nu mee aan de slag? In onze gratis Ebook geven we praktische tips om je als verzekeringsmakelaar in te zetten op kleine en middelgrote ondernemingen. Wat kan je precies verwachten?