WeGroup volgt alle updates in verzekering technologieën op de voet. Laat u inspireren wat dit voor u kan betekenen en schrijf u in op de maandelijkse nieuwsbrief.

Dankjewel voor je interesse!
Er is iets misgegaan, probeer het later nog eens...
Terug naar Insurblog
Groei

Groei je verzekeringsportefeuille met bedrijfsklanten

Zowat elke Belgische verzekeringsmakelaar prijst zowel particuliere als zakelijke verzekeringsproducten aan op de kantoorwebsite. Gemiddeld bestaat de portefeuille van een makelaar voor zo’n 12% uit professionele klanten. In omzet komt dat percentage echter overeen met bijna een derde van de jaarlijkse premie incasso per kantoor. Niets nieuws onder de zon, ondernemingen brengen op.

Als we spreken over ondernemingen, dan hebben we het vooral over kleine ondernemingen. De zogenaamde KMO’s zijn bedrijven met minder dan 50 werknemers en een jaaromzet die kleiner is dan 10 miljoen euro. Daarnaast zien we in de meeste verzekeringsportefeuilles ook enkele middelgrote bedrijven, ofwel bedrijven tot 250 medewerkers, opduiken. Logisch, want België is een ‘kmo-land’. Met 68 kmo’s per 1.000 inwoners gaan we vlot boven het Europese gemiddelde. Een aantal dat, in tegenstelling tot sommige van onze buurlanden, jaarlijks stijgt met meer dan een half percent. 

Wanneer we die kmo-cijfers onder de loep nemen valt het op dat bijna 84%, zo’n 189.521 bedrijven om precies te zijn, behoren tot wat men ‘micro-ondernemingen’ noemt. Dat zijn ondernemingen met minder dan 10 medewerkers. Het is dan ook geen verrassing dat deze bedrijven voor heel wat makelaars de favoriete doelgroep vormen. 

Tot slot gaf het overgrote merendeel van de ondervraagde kantoren aan te willen groeien in de ondernemingsportefeuille. De voornaamste redenen voor die uitgesproken doelstelling lopen uiteen. Sommige kantoren geven aan dat de meerwaarde van een onafhankelijk makelaar en diens professioneel advies groter en noodzakelijker is bij professionele klanten. Anderen zien dan weer concurrentiedruk van banken en online spelers, die voornamelijk op particulieren inzetten, als belangrijkste beweegreden. Allen zijn ze het er echter over eens: ondernemingen vormen de ruggengraat van de verzekeringsportefeuille en moeten een centrale plaats in de toekomststrategie hebben.

Benieuwd naar meer? 👇

Download de gloednieuwe Ebook en krijg tips & tricks over hoe je ondernemingsklanten kan aantrekken en nooit meer aan koude prospectie doet!

Download de ultieme gids met praktische tips!

Ondernemingsklanten maken een essentieel deel uit van de groeistrategie van Belgische verzekeringsmakelaars. Duidelijk, maar hoe ga je daar nu mee aan de slag? In onze gratis Ebook geven we praktische tips om je als verzekeringsmakelaar in te zetten op kleine en middelgrote ondernemingen. Wat kan je precies verwachten?

Download hier
Over
Naomi Devos
Doorheen de jaren heeft Naomi haar plek als digital recruiter ingewisseld voor een functie als digital marketeer. When you hear content, we say Naomi! Als digitale enthousiasteling bruist ze van energie en vervoegt ze het Growth team als content unicorn. Haar verantwoordelijkheid ligt bij het dagdagelijks doen leven, creëren en distribueren van onze content.
Name
Position
Company
Category
No items found.
share

Ontdek #InsurBlog,
jouw maandelijkse inspiratie

Blijf op de hoogte van nieuwe verzekeringstrends en ontvang waardevolle inhoud, zoals interviews met marktleiders, expert talks, minigidsen, blog artikels en webinars.
Of maak hier je afspraak
Dankjewel voor je interesse!
Er is iets misgegaan, probeer het later nog eens...

Aanbevolen artikels

Terug naar Insurblog