WeGroup volgt alle updates in verzekering technologieën op de voet. Laat u inspireren wat dit voor u kan betekenen en schrijf u in op de maandelijkse nieuwsbrief.

Dankjewel voor je interesse!
Er is iets misgegaan, probeer het later nog eens...
Terug naar Insurblog
Groei

De innovatieve groei binnen Hillewaere Groep

Onlangs sloegen WeGroup en Hillewaere Groep de handen in elkaar voor een unieke samenwerking. In dit artikel duiken we samen met CEO Roel Druyts dieper in het verhaal van de uitmuntende groei binnen Hillewaere Groep.

Table of content:

  1. Wat is Hillewaere Groep? 
  2. Het belang van digitalisering en innovatie? 
  3. Moet elke makelaar een online makelaar worden? 
  4. PIA, het volmachtbedrijf van Hillewaere Groep.
  5. De ideale mix tussen vastgoed en verzekeringen.
  6. Een CTO, wat is dat? 
  7. Het meerderheidsaandeel van Rothschild & Co
  8. De toekomst van Hillewaere Groep?
  9. Roel’s tips om te groeien

Wat is Hillewaere Groep?

Negentien jaar geleden richtte Roel Druyts vastgoedkantoor Hillewaere op, met als focus bemiddeling bij verkoop en verhuur van residentiële woningen. Vijf jaar later breidde het bedrijf uit met een steevaste verzekeringsportefeuille en voelde zo een stelselmatige groei door de jaren heen. Vol ambitie en goed vertrouwen startte de organisatie in 2013 een volmachtbedrijf, PIA, in Nederland. Vandaag telt Hillewaere Groep tachtig mensen, zitten ze op tien verschillende locaties en zijn ze een vaste waarde binnen de verzekeringsmarkt. Ontzorgen is voor Hillewaere Groep in alles wat ze doen het sleutelwoord.

Het belang van digitalisering en innovatie?

De grootste uitdaging binnen de verzekeringswereld is tijd. De beste adviesverlening is afhankelijk van de tijd die je voor je klant kan maken. De klant beter leren kennen en hen zo het juiste product aanbieden. Vandaag de dag kost het vaak te veel tijd om een polis af te sluiten door de administratieve rompslomp. Er komen veel handen aan te pas en die moeten uiteraard ook vergoed worden. Bewust inzetten op digitalisering is het recept tot een goede klantbeleving mix.

Innovatie en digitalisering zijn de speerpunten binnen Hillewaere Groep. Met een CTO, een IT-team en WeGroup aan boord kan de onderneming de juiste tools aanbieden aan hun medewerkers. Ook binnen de vastgoedsector heeft Hillewaere Groep allerlei tools ontworpen waarbij de makelaar continu in connectie staat met (potentiële) klanten. Ze lanceren zelfs binnenkort een systeem waarbij je in de agenda van een makelaar een afspraak kan boeken om een woning digitaal te bezoeken. Aan innovatie geen tekort.

“Internationaal zie je duidelijk een verschuiving waar klanten voor een stuk digitaal bediend worden. In België staat dat echter nog in zijn kinderschoenen.”
– Roel Druyts, CEO van Hillewaere Group.

Bij verzekeringen speelt de problematiek zich iets anders uit volgens Roel. Je moet rekening houden met verschillende soorten klanten: particuliere, niche en zakelijke klanten. Hillewaere Group gebruikt daarom in hun volmachtbedrijf een softwaresysteem dat in 2002 de eerste online verzekeringen verkocht. Ze gebruiken het vooral om offertes en polissen eenvoudiger te genereren. In Nederland gebeurt 60% van de particuliere verkoop van polissen online, in België is dat nog maar 5%. Hillewaere Groep mikt in de toekomst op een hybride model waarbij digitale adviesverlening voorop komt, maar waar fysieke dienstverlening niet van de kaart wordt geveegd.

Moet elke makelaar een online makelaar worden?

In Nederland zie je een verschraling van het aanbod en mogelijkheden voor particuliere klanten. Dat kan een les zijn voor België om het beter te doen, zegt Roel. Het is niet voor elke makelaar haalbaar om volledig in te zetten op digitalisering. Daar wil Hillewaere Groep juist een rol in spelen. Ze sluiten vooral zeker niet uit dat ook zij binnenkort producten zullen aanbieden op Independer of dat ze naar buiten zullen komen met een eigen volmacht-product. 

PIA, het volmachtbedrijf van Hillewaere Groep. 

🎓     PIA staat voor Private Insurance Assuradeuren en is een volmachtbedrijf van vier bemiddelingsbedrijven die acteren aan de bovenkant van de particuliere markt. PIA focust zich vooral op de niche van exclusieve verzekeringsoplossingen. Dat kan gaan over exclusieve wagens, woningen, jachten, kunstcollecties… De organisatie richt zich vooral op makelaars die een bepaald volume kunnen aanleveren.
“We hebben nu ook met WeGroup een hele fijne samenwerking waardoor wij als makelaars onze partners digitaal toegang kunnen geven tot hun producten. Zo kunnen onze partners ook meteen vergelijken met wat de Belgische maatschappijen die aangesloten zijn bij WeGroup aanbieden.”
– Roel Druyts, CEO van Hillewaere Group.

Momenteel werkt het team ijverig aan een programma waarmee ze hun aanbod kunnen verbreden zodat ze ook in die sectoren een toegevoegde waarde kunnen leveren. PIA wil vooral onderscheidende producten aanbieden, met opnieuw de focus op digitalisering. 

De ideale mix tussen vastgoed en verzekeringen. 

Een logische stap bij de aankoop van een huis is het afsluiten van een verzekering of hypotheek. Hillewaere Groep biedt de ultieme mix tussen vastgoed en verzekeringen aan, maar botst ook nog steeds op drempels omtrent de cross-selling van beide pijlers.

“Een vaak fout voorkomend vooroordeel is dat de verzekeringspoot van Hillewaere Groep voort is gekomen uit hun vastgoedpoot. Maar niks is minder waar. Het zijn twee verschillende bedrijven met elk hun eigen medewerkers.”
– Roel Druyts, CEO van Hillewaere Group.

Recent gingen ze van start met de aanbieding van hypotheken aan hun vastgoed-klanten omdat die link naar verzekeringen natuurlijker gemaakt wordt. En ook daar vormt digitalisering het speerpunt. Zo werkt het team momenteel aan een project waarbij een potentiële koper ook meteen een offerte voor krediet kan opvragen. Met grote marketingbudgetten is Hillewaere Groep sterk zichtbaar aanwezig in de markt. De twee pijlers ondersteunen elkaar en openen verschillende deuren voor de medewerkers om klanten binnen te halen. 

Een CTO, wat is dat?

CTO staat voor Chief Technical Officer en binnen het bestuur van een organisatie verantwoordelijk voor de technische en wetenschappelijke zaken binnen het bedrijf, specifiek gefocust op innovatie. Zo staat een technisch directeur bijvoorbeeld in voor de ontwikkeling van nieuwe productietechnologieën en producten die grote invloed hebben op het gehele bedrijf. 

De hoofdactiviteit van de CTO binnen Hillewaere Groep is het verzorgen van een vlekkeloze wisselwerking tussen de verschillende technische systemen. Zo deed Hillewaere Groep onlangs een experiment in Nederland waarbij ze zelf een software op poten wilden zetten. Al snel kwamen ze tot de conclusie dat ze geen software-experten zijn en lieten het idee varen. De aanwerving van een CTO was de onmisbare stap in de groei van Hillewaere Groep. De technisch directeur laat de API’s of webhooks met elkaar praten en houdt zo een overzicht van de doelen binnen het bedrijf. 

Wat het takenpakket van de CTO binnen Hillewaere Groep inhoudt? 

  • 30% onderhoud 
  • Opvolging van trends en vernieuwende applicaties binnen de sector 
  • Opzetten van systemen die Hillewaere Groep kunnen laten groeien in de digitale wereld. 
  • Uitvoeren en integreren van de desbetreffende systemen. 

Het meerderheidsaandeel van Rothschild & Co

Onlangs kwam Hillewaere Groep opmerkelijk in het nieuws. Waarbij de koppen luidden:  ‘De buitenlandse investeringsgroep Rothschild & Co neemt een meerderheidsaandeel in Hillewaere Groep.’ Iets wat je in Nederland vaak ziet terugkomen, maar wat in België voor de eerste keer gebeurde. Een grote verzekeringsmakelaar die een privaat kapitaal achter een bedrijf krijgt. 

Rothschild is niet alleen meerderheidsaandeelhouder in Voogd & Voogd, het grootste Nederlandse volmachtbedrijf, maar hebben ook participatie genomen in Heilbron. De laatste speler is de laatste drie jaar dankzij dertig overnames gegroeid van 150 naar duizend medewerkers. En zo’n toekomst lacht Hillewaere groep alleen maar toe. Met een extra aandeelhouder aan boord is de onderneming in staat om de lead te kunnen nemen in consolidatie binnen de Belgische markt. 

De toekomst van Hillewaere Groep?

Het streefdoel van Hillewaere Groep? Meer partners aan boord halen. Samen een groot bedrijf op poten zetten met mensen die actief willen meebouwen aan de groei. Mensen die actief meegaan in de bedrijfsidentiteit en als ambassadeurs meeschrijven aan het verhaal. Want zelfs een wereldwijde pandemie hield Hillewaere groep niet tegen om op korte tijd twee overnames te doen.

“De meeste partijen zijn niet van plan om hun bedrijf te verkopen. Maar als ze ons verhaal horen, hoe we de overname willen aanpakken, wat de mogelijkheden zijn en welke rol voor hen overblijft, dan worden ze meteen enthousiast. Dus ik hoop dat we dit najaar een heel aantal mooie aankondigingen mogen doen.”
– Roel Druyts, CEO van Hillewaere Groep.

Wanneer de organisatie een overname doet, dan bieden ze de mogelijkheid aan de mensen die een actieve rol willen opnemen om ook te investeren in het bedrijf. Om mee te groeien met de innovatie die ze voor ogen hebben. Vaak gaan makelaars bij een overname naar full integration. In het groeitraject dat Hillewaere momenteel aanbiedt, focussen ze vooral op het aanleveren van de juiste tools die de efficiëntie van iedereen meteen verhoogt. Aan de hand van een volledige audit van de workflows die in zo’n kantoor plaatsvinden en vergelijken die met hun eigen manier van aanpak. 

“Onze toekomst? Veel digitaal. We moeten efficiënter werken. Het grootste deel van de man-uren die we ter beschikking hebben, besteden aan het bezig zijn met de klant.”
– Roel Druyts, founding father van Hillewaere Groep.

Roel’s tips om te groeien

Consolidatie betekent dingen samen doen. Samen vooruit streven naar een ondernemende, digitale en innovatieve toekomst. Met deze tips helpt Roel je vooruit:

  1. Trek absoluut de kaart van digitalisering en IT. Want als je dat vandaag niet doet, dan zal de relevantie van je bedrijf binnen vijf of tien jaar een pak lager liggen.
  2. Kijk naar partnerships. Wees niet bang om te springen en al dan niet samen te werken in een consolidatie verhaal.
  3. Wanneer je inzet op digitalisatie, doe dat dan vooral in functie van de klant. Het draait erom de zaken die voor de klant niet belangrijk zijn op een efficiënte manier af te handelen.
  4. Help je werknemers groeien met behulp van een digitaal traject, zo maak je terug tijd vrij in de agenda van je medewerkers.

Extra hulp nodig bij de digitalisering van jouw verzekeringsonderneming?

WeGroup biedt een gebruiksvriendelijk verzekeringsplatform dat verzekeringsmakelaars toelaat om efficiënter te werken en klanten beter te helpen. Advies, communicatie en dienstverlening in één handige tool.

Ontdek Louise
Over
Arvid De Coster
Ooit gestart als een verzekeringsprofessional bij de ERGO groep, groeide Arvid De Coster al snel uit tot sales expert met natuurlijk leiderschap. Gedreven om een innovatieve digitale wind te blazen in de verzekeringssector, startte hij in 2017 samen met zijn twee co-founders, WeGroup op. Mede dankzij zijn onuitputtelijke energie en gedrevenheid naar operationele excellentie, kende de Gentse start-up een ongeziene groei met meer dan 600 klanten en werd het beloond met 15 internationale awards.
Name
Position
Company
share

Ontdek #InsurBlog,
jouw maandelijkse inspiratie

Blijf op de hoogte van nieuwe verzekeringstrends en ontvang waardevolle inhoud, zoals interviews met marktleiders, expert talks, minigidsen, blog artikels en webinars.
Of maak hier je afspraak
Dankjewel voor je interesse!
Er is iets misgegaan, probeer het later nog eens...

Aanbevolen artikels

Terug naar Insurblog